Apr 25, 2009

Ketika Cinta Menjadi Perbuatan




Kulitnya hitam. Wajahnya jelek. Usianya tua. Waktu pertama kali masuk ke rumah wanita itu, hampir saja dia percaya kalau dia berada di rumah hantu.

Lelaki kaya dan tampan itu sejenak ragu kembali. Sanggupkah dia meneruskan keputusannya? Tapi dia segera kembali pada tekadnya. Dia sudah memutuskan untuk menikahi dan mencintai perempuan itu. Apapun resikonya.

Suatu hari perempuan itu berkata padanya, “Ini emas²ku yang sudah lama kutabung, pakailah ini untuk mencari wanita idamanmu, aku hanya mengharapkan status bahawa aku pernah menikah dan menjadi seorang isteri.”

Tetapi lelaki itu menjawab, “Aku sudah memutuskan untuk mencintaimu. Aku takkan menikah lagi.”

Semua orang merasa hairan kerana keluarga itu tetap utuh sepanjang hidup mereka. Bahkan mereka dikurniakan anak² dengan kecantikan dan ketampanan yang luar biasa.

Ber-tahun² kemudian ada yang bertanya rahsia keutuhan dan kebahagiaan keluarga ini padanya. Lelaki itu menjawab mudah, “Aku memutuskan untuk mencintainya. Aku berusaha melakukan yang terbaik. Tapi perempuan itu melakukan semua kebaikan yang mampu dia lakukan untukku. Sampai aku hampir tak pernah merasakan bahawa kulit hitam dan wajah jeleknya itu dalam kehidupanku. Yang aku rasakan adalah ketenangan jiwa yang melupakan aku pada fizikalnya.”

Begitulah cinta ketika ia terurai menjadi perbuatan. Ukuran sebenar cinta adalah ketika ia bersemi di dalam hati…berkembang dalam kata… terurai dalam perbuatan…Kalau hanya berhenti dalam hati, itu cinta yang lemah dan tidak berdaya. Kalau hanya berhenti dalam kata, itu cinta yang disertai dengan kepalsuan dan tidak nyata… Kalau cinta sudah terurai jadi perbuatan, cinta itu sempurna seperti pohon; akarnya terhunjam dalam hati, batangnya tegak dalam kata, buahnya berjuntai dalam perbuatan. Persis seperti iman, terpatri dalam hati, terucap dalam lisan, dan dibuktikan oleh amal.

Semakin dalam kita merenungi makna cinta, semakin kita temukan fakta besar ini, bahawa cinta hanya kuat ketika ia datang dari peribadi yang kuat. Cinta adalah keinginan baik kepada orang yang kita cintai yang harus disemai setiap saat sepanjang hidup bersama.

Rahsia dari sebuah hubungan yang berjaya bertahan dalam waktu lama adalah bukti cinta terus menerus. Yang dilakukan para pecinta sejati di sini adalah memberi tanpa henti. Hubungan bertahan lama bukan kerana perasaan cinta yang bersemi di dalam hati, tapi kerana kebaikan tiada henti yang dilahirkan oleh perasaan cinta itu.

Seperti lelaki itu, yang terus membahagiakan isterinya dan terus memutuskan untuk mencintainya. Dan isterinya, yang terus menerus melahirkan kebajikan dari cinta tanpa henti. Cinta yang tidak terurai jadi perbuatan adalah jawapan atas angka² perceraian yang semakin meningkat dalam masyarakat kita.


taken from www.kujie.com

3 comments:

Syafarah said...

salam..

huwahuwaaaa~.. terharunyaaaaa.. nk nangessssss

littlewonder said...

salam..

caparah,nanges ke??hehe

Anonymous said...

Hebatnya kaum lelaki menghargai cinta.. Hehehe..