Sep 8, 2009

BUKAN Ctrl+F

Assalamualaikum Warahmatullah & Selamat Sejahtera


Pagi begini buat aku berfikir. U''ll always hear the phrases. I miss being me. I miss my old self. I miss the time when i was young.


Mencari identiti.

Zaman sekolah menengah dulu, kalau dengar cerita remaja2 yang senget2 sket ni, yang perangai tak tentu hala ke mesti dikaitkan dengan biasa la nak mencari identiti sendiri, macam2 try, tu yang jadi macam tu. Ya, dan aku juga mengalami situasi itu, berdepan dengan pelbagai pilihan untuk diri sendiri. Kadang2, untuk lari menyelamatkan diri, aku gunakan alasan yeah, mungkin aku masih tercari2 identiti sendiri. I was made to believe it and i want to believe it. But before that, i believed that it was never about identity crisis, itu semua adalah perubahan. Perubahan yang dihadapi oleh semua orang akibat tiada jati diri. Tiada prinsip. When i think of how young i developed that thought, it almost makes me wanna go back to that time and being that myself again.


Think again. Aku nak balik jugak ke pada mase tu. Masa yang aku rasakan aku ni innocent maybe. Pure maybe. Bersih maybe. Baik maybe. But when I was "in" that time, do I really wish I would forever stay there?


Semua itu adalah kehidupan.Masa adalah kehidupan. What do u really want most in your life? Or What should you want most in your life? Is this life base on what YOU want? How You want it to be?

What makes me upset this morning is how much I realise that I scarcely have the idea of what
the purpose of my presence on this earth.


Mencari identiti? atau mencari apa yang sepatutnya menjadi identiti kita. Tidak semestinya unik atau berbeza. Semua manusia boleh mencapai matlamat yang sama. And there's no such thing as being extraordinary or different or weird or black sheep. Sama je semua.

Setiap detik dalam hidup kita ini ialah satu proses pembelajaran. U can never say, u do something and let it gone. Its there. Always there. What u can do from it, is learn. Muhasabah. Reflect yourself. Of course, one time, something good happen to you and the other day u just feel bad. But remember, whether it is shiny day or raining, we benefit from it.



Show us the straight path,

The path of those whom Thou hast favoured.

Not (the path) of those who earn Thine anger nor of those who go astray.






Apa yang nak disombongkan sangat Diey??

4 comments:

OcEaNuS said...

stuju..konon2 identity crisis la dulu.
and all those rhetorical questions....
tp as for me, the older i get, questions subside.
sebab tu la...terima kasih pengalaman ;)

littlewonder said...

salam

oceanus>>

betul2.jangan menyesal dengan yg lalu. belajar..semua ada hikmahnya.

Dyat said...

salam.
knapa ctrl+ f?

diey bg aku identiti tu bukan dicari tapi dicipta.

kita beri makna pd rasa
makanya rasa kita bermakna.

kita beri erti pd hari
makanya hari kita bererti.

selamat blik kampung!
huhu

littlewonder said...

salam..

dayat>>

ctrl+F, sebab ia bukan semudah menekan ctrl+F dan terus jumpa.

in some way, orang mencipta identiti. Selama ni,aku pun fikir macam tu. pasti ade matlamat utk hidup.Mksd aku disini identiti yang lebih umum.


Contoh: Sekali ja org tengok perlakuan, orang tahu dia beratkan islam.I'm talking about that identity. Muslim identity.


Usah sibuk menjadi bermacam2 sedangkan satu saja tujuan kita dicipta, untuk beribadat padanya.

Aku baca ni drpd blog kepada seorang kawan, aku surprise dengan jawapan dia, tapi buat aku berfikir:


"If u think that i'm good, thank you so much. But the truth is, i'm a good person not because i am myself a good person or i wanna be a good person... (Dia memotong kata-kata saya, "Huh? Why then?").. i'm a good one because Islam teaches me to be a good Muslim.. Islam teaches me to be a good human being.

ada beza antara, apa yang kita mahukan dan apa yang patut kita mahukan.


itu pemahaman aku yang sangat lemah ini.


itu saja. =)


selamat balik kampung jugak. Jaga makan, jangan terover.hehe